Na czym polega split payment?

Split payment, czyli mechanizm podzielonej płatności (MPP), jest dostępny w Polsce od 2018 r. W skrócie polega na opłacaniu usługi lub towaru nie na jeden rachunek, a na dwa. Jeden z nich jest rachunkiem właściwym, a drugi kontem przeznaczonym dla podatku VAT. Nie zawsze trzeba korzystać z tego rozwiązania – jest obowiązkowe tylko w niektórych przypadkach. Na czym dokładnie polega i kiedy trzeba korzystać z MPP? Sprawdź!

 

Czym dokładnie jest split payment?

 

Split payment to rozwiązanie, które polega na podzieleniu płatności za towary lub usługi. Wartość netto jest wówczas przelewana na standardowe konto firmowe, a wartość VAT – na konto VAT. Taki dodatkowy rachunek jest automatycznie tworzony po założeniu rachunku firmowego. Jest również bezpłatny.

 

Trzeba jednak pamiętać, że pieniądze z konta VAT są w większości przypadków dostępne jedynie po to, by zapłacić podatek do urzędu skarbowego czy ZUS. Najczęściej podczas wykonywania takiego przelewu bank automatycznie pobiera pieniądze z konta VAT.

 

Jeśli stosujesz split payment, zwrot podatku VAT jest możliwy szybciej – do 25 dni od momentu złożenia deklaracji. W tym przypadku nie ma również karnych odsetek za zwłokę. Ustawodawca przewidział ponadto kilka innych korzyści. Dla wielu firm MPP jest jednak działaniem, które niekorzystnie wpływa na płynność finansową – środki są zamrożone na koncie.

 

Dla kogo jest split payment?

 

Mechanizm podzielonej płatności może być stosowany tylko przez przedsiębiorstwa, które są czynnymi podatnikami VAT. Dodatkowo split payment dotyczy jedynie transakcji wykonywanych przy pomocy przelewu (czyli nie kartą lub gotówką). W niektórych przypadkach MPP to rozwiązanie obowiązkowe. Dla reszty przedsiębiorców jest z kolei dobrowolne.

 

Ze split payment muszą korzystać podatnicy VAT, którzy spełniają jednocześnie dwa warunki:

 

  • wartość faktury przekracza 15 tys. złotych brutto,
  • sprzedawane lub kupowane usługi/towary należą do kategorii wrażliwych.

 

Co należy do kategorii towarów lub usług wrażliwych? Są to m.in. komputery, dyski twarde, węgiel, części do silników spalinowych, biżuteria czy benzyna.

 

Ważne! Na fakturze opiewającej na więcej niż 15 tys. złotych znajduje się kilka pozycji, ale nie wszystkie należą do kategorii wrażliwych? Równie w takiej sytuacji trzeba skorzystać ze split payment.

 

Czy można przenieść pieniądze z rachunku VAT?

 

Jeżeli chcesz przenieść środki, które znajdują się na koncie VAT – trzeba złożyć wniosek do urzędu skarbowego. Wskazujesz w nim między innymi, ile pieniędzy chcesz przelać na standardowe konto firmowe. Urząd ma 60 dni na to, by wydać decyzję. Może Ci odmówić, np. gdy masz zaległości w zapłacie podatku VAT. Jeśli urząd się zgodzi, wyda postanowienie, a potem bank przeleje Ci pieniądze.

 

Bez względu na to, czy masz obowiązek korzystania ze split payment – faktoring nadal jest dostępny dla Twojej firmy. Możesz dzięki temu poprawić płynność finansową przedsiębiorstwa i uzyskać środki na bieżące wydatki lub inwestycje.

 

Chcesz wiedzieć więcej? Przeczytaj artykuł: https://pragmago.pl/porada/split-payment-a-faktoring/

 

Redakcja digital-finance.pl