E commerce, czyli handel internetowy to powszechnie i chętnie stosowana forma sprzedaży. Umożliwia ona bowiem znaczną oszczędność czasu, co zwłaszcza w zabieganym świecie pozostaje nie bez znaczenia.
E commerce co to?
Jak wspomniano powyżej, e commerce to sposób dokonywania zakupów. W odróżnieniu od typowej formy nie wymaga on wychodzenia z domu oraz przemierzania wielu kilometrów w zatłoczonych centrach handlowych. Choć początkowo wizja dokonywania zakupów z pozycji domowej kanapy wydawała się dość nierealna, z czasem okazała się bardzo szybkim i wygodnym rozwiązaniem. Ponadto, klienci prezentowali sceptycyzm w stosunku to tego typu wyboru oraz zakupu dóbr, który wynikał między innymi z braku odpowiedniej wiedzy. Dziś ta forma zakupów cieszy się dużym zainteresowaniem, które narosło zwłaszcza w dobie pandemii koronawirusa. Warto również dodać, że e-handel obejmować może wszystkie transakcje, które dokonywane są w sieci i nie ogranicza się jedynie do kupna i sprzedaży odzieży czy kosmetyków, ale obejmuje również usługi, w tym choćby rezerwacje miejsc noclegowych. Oczywiście najbardziej popularnym sposobem, który służy zawieraniu umów online są zakładane sklepy internetowe lub obecność na platformie e commerce. Towary mogą być dostarczane bezpośrednio klientom lub też trafiać najpierw do podmiotów pośredniczących. Pierwszy typ transakcji określany jest jako B2C, zaś drugi – B2B. Ponadto, z uwagi na rozwój handlu elektronicznego doszło do powstawia nowych form biznesu, w tym na przykład obejmującego jedynie konsumentów C2C.
Zalety wykorzystania E commerce
Dokonywanie zakupów w sposób zdalny umożliwia nie tylko oszczędność czasu, ale również dostępność do niemal nieograniczonej liczby produktów. Ponadto, wykorzystując to narzędzie można dotrzeć do konkrecyjnej oferty, dokonać porównania i oceny produktu oraz wybrać towar, który w największym stopniu spełnia oczekiwania klienta.
Oczekiwania klienta
Oczekiwania i wymagania klientów zależą od wielu czynników, wśród których wyróżnia się przede wszystkim podłoże demograficzne, geograficzne czy psychologiczne. W pierwszym przypadku, potrzeby klienta uzależnione są od jego płci, wieku, wysokości dochodów czy poziomu wykształcenia. Wśród czynników geograficznych wyróżnia się na przykład wielkość miejscowości, natomiast do czynników psychologicznych – styl życia czy krąg zainteresowań. Wszystkie te czynniki należy brać pod uwagę przygotowując strategie marketingowe. Określenie grupy docelowej ma bowiem duże znaczenie dla powodzenia sprzedaży oraz przekłada się na możliwość generowania wyższych zysków.